Programy
Przedszkole nasze pracuje w oparciu o :
PROGRAM EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ "Nasze przedszkole"
Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby - Żabińskiej
Proponowany program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci jest przeznaczony do instytucjonalnie zorganizowanej pracy pedagogicznej z małymi dziećmi. Jego autorska koncepcja jest dostosowana do założeń nowej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego. Program zakłada wspomaganie rozwoju dziecka poprzez świadome podejmowanie zorganizowanych działań edukacyjnych, przyczyniających się do aktywnego nabywania przez nie doświadczeń; przyzwalanie dziecku na rozwój zgodnie z jego indywidualnym programem oraz wyzwalanie w dziecku postawy twórczej, zdolnej do specyficznego spostrzegania, interpretowania i przekształcania otaczającej rzeczywistości.
PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO "Harmonijne przedszkolaki. Od słuchania do czytania"
Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka i Marta Jarząbek
Program został opracowany zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017 roku. Wspiera dzieci we wszystkich sferach rozwoju. Szczególny nacisk w materiałach jest położony na wszechstronne i systematyczne budowanie szeroko rozumianych umiejętności językowych u dzieci. Zawiera odpowiednio dobrane ćwiczenia muzyczne, logorytmiczne, ruchowo - słuchowe oraz ruchowe, które mają duże znaczenie w procesie prawidłowego rozwoju umiejętności językowych. Wspiera aktywizację dziecka, by przez działanie samodzielne i w grupie uczyło się w sposób naturalny umiejętności komunikacyjnych i innych, w tym społecznych za pomocą narzędzi i proponowane przez autorki metody pracy z dziećmi.
PROGRAM ADAPTACYJNY "Pierwsze kroki w przedszkolu"
opracowany przez mgr Iwonę Szymczak oraz mgr Monikę Wiśniewską
Program adaptacyjny „Pierwsze kroki w przedszkolu” został opracowany dla potrzeb dzieci nowoprzyjętych do przedszkola, niezależnie od wieku i będzie wprowadzany w miesiącach : wrzesień, październik, listopad.
Program skierowany jest do :
- nauczycieli i pracowników pomocniczych przedszkola, którzy stworzą warunki sprzyjające szybszemu przystosowaniu się dzieci do nowego środowiska;
- dzieci, które rozpoczynają nowy etap życia;
- rodziców, którzy decydują się na edukację przedszkolną swojego dziecka.
Cele główne programu :
- umożliwienie dziecku „łagodnego” startu w grupie rówieśniczej oraz bezbolesnego rozstania się z rodzicami;
- nawiązanie współpracy, bliższych kontaktów z rodzicami dziecka celem określenia wspólnych działań odnośnie adaptacji;
Cele szczegółowe programu :
- budowanie wzajemnej więzi między nauczycielami, a rodzicami i dziećmi opartej na zaufaniu;
- wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w przedszkolu;
- eliminowanie stresu adaptacyjnego;
- zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa dzieci podczas adaptacji do przedszkola, grupy;
- motywowanie dzieci do podejmowania działań i zachowań sprzyjających integrowaniu się z przedszkolem, grupą;
- wykorzystanie informacji od rodziców na temat rozwoju, zachowań i upodobań dziecka;
- rozwijanie umiejętności społecznych;
- zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami;
PROGRAM O EMOCJACH "Oto ja i moje emocje"
opracowany przez mgrKlaudię Włoch
Program „Oto ja i moje emocje” ma pomóc dzieciom w zrozumieniu swoich emocji oraz umożliwić nabywanie umiejętności radzenia sobie z nimi w sposób akceptowalny społecznie. Program pomoże dzieciom wyrażać uczucia w taki sposób, aby mogły z nich korzystać w trudnych dla siebie sytuacjach. Został opracowany dla dzieci w wieku 3-6 lat i będzie wprowadzany w okresie od października do kwietnia (z uwagi na wdrożenia procesu adaptacyjnego w miesiącu wrześniu) .
Program skierowany jest do:
- nauczycieli przedszkola
- dzieci w wieku 3-6 lat
- rodziców
Cele główne programu:
- kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć;
- rozpoznawanie różnych stanów emocjonalnych i ich nazywanie;
- kształtowanie odporności emocjonalnej;
- kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania;
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie w sytuacjach problemowych;
- wdrażanie do pozytywnych kontaktów w grupie;
- wspieranie rozwoju dziecka;
- kształtowanie zdrowych wzorców zachowań;
- kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w sposób akceptowalny społecznie;
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej i związanych z tym kompetencji (np. rozpoznawanie i nazywanie emocji, poznawanie sposobów radzenia sobie z emocjami);
Cele szczegółowe programu:
- stwarzanie możliwości odreagowywania uczuć w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;
- uświadomienie dzieciom różnorodności sposobów wyrażania emocji;
- uświadomienie dziecku prawa do wyrażania własnych uczuć;
- rozbudzenie wrażliwości na uczucia i potrzeby rówieśników;
- wyzwolenie ekspresji plastycznej, ruchowej, umiejętności odzwierciedlania własnych emocji;
- rozbudzanie empatii i uwrażliwianie na potrzeby innych pomaganie dziecku w budowaniu poczucia własnej wartości-wprowadzenie w świat uniwersalnych wartości;
Do realizacji programu wykorzystane zostały następujące metody pracy:
- swobodna ekspresja słowna;
- burza mózgów;
- psychodrama;
- ćwiczenia i zabawy integracyjne;
- ćwiczenia ruchowe;
- techniki relaksacyjne;
- pedagogika zabawy wg. Klanza;
PROGRAM realizowany na zajęciach RELIGII "Spotykam Jezusa" AZ-0-01/18
Dokument został przyjęty podczas posiedzenia Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w Częstochowie w dniu 19 września 2018 roku.
Katecheza na tym etapie życia dziecka zmierza do wyposażenia go w wiedzę i umiejętności, które umożliwią mu odkrywanie Osoby Jezusa Chrystusa jako Syna Bożego i Przyjaciela wszystkich ludzi poprzez kształtowanie postawy zaufania. Program nauczania religii w przedszkolu oparty jest na strukturze roku liturgicznego. Wykorzystuje doświadczenia związane z poznawaniem głównych wydarzeń z życia Jezusa Chrystusa i ich świętowaniem w roku liturgicznym. Program zakłada, że w każdym roku edukacji w przedszkolu wykorzystywane będą te same opowiadania biblijne i te same święta roku liturgicznego. Za takim korzystaniem z nich przemawia naturalna potrzeba dziecka powracania do znanych wydarzeń. Na poszczególnych etapach wychowania przedszkolnego są one przekazywane z różnym poziomem uszczegółowienia i interpretacji w zależności od możliwości rozwojowych dziecka i opisane w zakładanych osiągnięciach.
Celem katechezy dzieci przedszkolnych jest ukazanie Osoby Jezusa - Syna Bożego i Przyjaciela wszystkich ludzi poprzez: poznawanie wybranych wydarzeń z życia Pana Jezusa opowiadanych w Ewangeliach i świętowanych w roku liturgicznym, odkrywanie związków pomiędzy świętowaniem zbawczych wydarzeń w roku liturgicznym i życiem ludzi oraz wprowadzanie w świętowanie zbawczych wydarzeń w roku liturgicznym w rodzinie, parafii i przedszkolu.