KWIECIEŃ - ćwiczenia sprawności manualnej i motoryki małej, rozwijające percepcję
Ćwiczenia sprawności manualnej i motoryki małej:
- trzymanie łyżki w ręku i przekładanie np. klocków z miejsca na miejsce albo układanie na tacy bez pomocy drugiej ręki;
- zabawa z zamkniętymi oczami: przed dzieckiem leżą różnorodne przedmioty, za pomocą dotyku odgaduje jaki to jest przedmiot?
- ugniatanie gazety prawą ręką, następnie lewą ręką; rzucanie kulek do pojemnika prawą i lewą ręką, podrzucanie kulek do góry i łapanie;
- zabawa w deszczyk - delikatne stukanie palcami w blat, podłogę, lepienie kulek z plasteliny i liczenie ich w dostępnym zakresie;
- nauka wiązania sznurowadeł;
Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo - ruchową:
- zabawa - dobieranie par takich samych przedmiotów;
- oglądanie dowolnych obrazków i wypowiadanie się na ich temat;
- składanie obrazków z części z 4 lub więcej według możliwości dzieci (można wykorzystać gazetę lub rodzic sam rysuje i tnie kartkę na części);
- zabawa „Co tu się zmieniło? np. ustawiamy obok siebie 3, 4 przedmioty, dziecko zamyka oczy, w tym czasie chowamy lub przestawiamy jeden przedmiot, dziecko otwiera oczy i zgaduje;
- zabawa przy muzyce disco: przyczepiamy kartkę na ścianie, na przerwę w muzyce najpierw rysuje dziecko, potem rodzic - na zmianę;
Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej:
- zabawa: rodzic pokazuje przedmiot: dziecko dzieli nazwę na sylaby lub głoski;
- zabawa: dziecko rozpoznaje dźwięki charakterystyczne dla różnych przedmiotów (gromadzimy po dwa przedmioty z papieru, szkła, metalu, plastiku), dziecko się odwraca, a rodzic uderza przedmiot o przedmiot np. ze szkła, następnie dziecko odgaduje dźwięk;
- zabawa: rodzic wymienia kolejno pojazdy, a dziecko naśladuje głos i poruszanie się pojazdów;
- zabawa przy piosence: śpiewamy piosenkę „Maszeruje wiosna” dziecko rytmicznie chodzi, może klaskać w dłonie, podnosić wysoko kolan;
Ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie:
- zabawa „Co nie pasuje”: spośród czterech obrazków lub przedmiotów dziecko wybiera ten, który nie pasuje do pozostałych; aby to zrobić, dziecko musi najpierw wywnioskować, jaką kategorię reprezentuje większość obrazków lub przedmiotów np.: (szklanka, kubek, dzbanek to naczynia, a rodzic kładzie jeszcze np. książkę i dziecko mówi, że książka nie pasuje itd.);
- zabawa: rodzic przygotowuje kolorowe kartki lub pisze na kartkach nazwy kolorów: biały, czarny, czerwony, zielony; dziecko losuje kartkę z kolorami, wymyśla najwięcej rzeczy, które mogą być wyłącznie w wylosowanym kolorze np.: zielony – trawa, młode liście wiśni, świerszcz, czerwony – krew, płatki maku, czarny – węgiel, smoła, biały – śnieg, śnieżynka, niedźwiedź polarny, itp.;
Ćwiczenia orientacji w przestrzeni i kierunkowej:
- poruszanie przez dziecko częścią ciała, o której mówi rodzic; chodzenie i nazywanie kierunku: idę do przodu, do tyłu, skaczę w bok, do przodu, do tyłu, skaczę na jednej nodze - do przodu, do tyłu itp.;
- zabawa w lustro: dziecko powtarza ruchy, miny drugiej osoby;
Zapraszam do wspólnej zabawy dzieci i rodziców:
- https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA - zabawa taneczna dla dzieci;
- https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw - piosenka "Maszeruje wiosna"