STYCZEŃ - gry i zabawy matematyczne
Gry i zabawy matematyczne
- najlepszym sposobem na wprowadzenie dzieci w świat matematyki są gry i zabawy; matematyka może sprawić przyjemność, jeśli dziecko zacznie ją poznawać poprzez zabawę i gry planszowe np.; warcaby, kółko i krzyżyk, domino itp ;
- gra planszowa „Wąż” – dziecko wraz z rodzicem rysuje planszę, która przedstawia węża. Wspólnie odmierzają klockiem pola, dziecko liczy; zaznaczają start i metę oraz miejsce na pionki; uczestnicy gry kolejno rzucają kostkę, liczą ilość kropek; następnie przesuwają pionki po polach do przodu; wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety;
- zabawa badawcza „Ile kubków wody mieści się w butelce?” – rodzic proponuje wlej do butelki 1 kubek wody; zaznacz kreską na butelce, ile jej jest; wlej drugi kubek i znowu zaznacz; czy pamiętasz, ile kubków wody wlałeś do butelki? dziecko, które było zajęte przelewaniem wody nie liczyło kubków - wystarczy jednak, aby rodzic rysował podziałkę, a dziecko będzie potrafiło udzielić prawidłowej odpowiedzi; jeśli są kłopoty rodzic pomaga; ćwiczenie kontynuujemy, wlewając kubkami wodę do butelki i rysując podziałkę, aż butelka będzie pełna;
- zabawa matematyczna „sweter z guzikami” – polega na dodawaniu lub odejmowaniu guzików na swetrze, zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce;
- „zgaduj zgadula” - zagraj z dzieckiem w prostą grę (do zabawy zapraszamy kilka osób) - pozwól dziecku trzymać w dłoniach od 2 do 6 przedmiotów i potrząsać nimi (monety, guziki lub fasolki lub inne przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas; potrząsając nimi dziecko powie „Zgadnij, ile ich mam” - trzeba zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie); następnie Rodzic potrząsa przedmiotami, a dziecko niech zgaduje;
- matematyczna wyliczanka – jabłko, gruszka, i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy), kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy), marchewka , pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3 razy), kalarepa i mak – za uszy (2 razy) się złap;
- zabawa paluszkowa – dziesięć palców mam, każdy stoi sam, czasem sobie porachuję czy któregoś nie brakuje, czy je wszystkie mam, pierwszy palec wielki – wskazujący na figielki, trzeci palec to największy, a ten czwarty trochę mniejszy, piąty to palec mały oto szereg cały;