PAŹDZIERNIK - ćwiczenia sprawności manualnej
Ćwiczenia sprawności manualnej:
- chwytanie całą dłonią przedmiotów: chwytanie małych przedmiotów palcami; otwieranie i zamykanie pudełek; wkładanie przedmiotów do pudełka i wyjmowanie bez patrzenia (zamiast pudełka można wykorzystać kocyk, chustę itp.); zaciskanie i otwieranie dłoni, gniecenie gąbki; zabawy konstrukcyjne- układanie klocków pionowo i poziomo;
- składanie papieru: https://www.youtube.com/watch?v=InBZ2ySQAWk - są to tylko propozycje, dziecko może składać według swojego pomysłu; rysowanie postaci ludzkiej;
- ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo - ruchową: trzymanie i przekładanie z ręki do ręki wybranego przedmiotu - można wykonywać w rytm dowolnej muzyki; zabawa - chwytanie drobnych przedmiotów z podłogi na przerwę w muzyce; porządkowanie zabawek według jednej lub dwóch cech (koloru, rodzaju) np.: tu klocki czerwone, tu samochody czerwone, tu misie itp.; zabawa „Wyszukaj obrazka” o którym opowiada rodzic ( można wykorzystać książeczki, gazety) itp.; zabawa - na łyżkę lub łyżeczkę kładziemy mały przedmiot - dziecko chodzi z łyżką, którą trzyma w prawej ręce, a następnie w lewej ręce, wzdłuż prostej linii; zabawa „Liczymy klocki” (lub inne przedmioty) i określanie, ile ich jest;
- ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej - zabawa z zamkniętymi oczami: wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia - określanie co słyszy?; zabawa „Rozpoznaj przedmiot ukryty w pudełku”- potrząsamy pudełko, a dziecko odgaduje, co się w nim znajduje?; zabawa ortofoniczna - naśladowanie głosów zwierząt, dzielenie nazwy zwierząt na sylaby, głoski; zabawa - rodzic wyklaskuje rytm, a dziecko powtarza ,a następnie zmiana;
- ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie : zabawa „Co trzeba zrobić, by…? np.: upiec chleb?, by…wyrosła roślina? itp.; zabawa - rodzic przedstawia minę, a dziecko mówi, w jakie sytuacji rodzic ma np.: minę smutną, wesołą, złą itp.; zabawa - wyszukiwanie przedmiotów, o których rodzic opowiada;
- ćwiczenia orientacji w przestrzeni - ćwiczenia z rodzicem: stań przede mną, stan za mną, idź do przodu, idź do tyłu, rób to co ja; zabawa - układanie przedmiotów na podłodze zgodnie z poleceniem rodzica; zabawa rytmiczno - ruchowa „pingwin” - https://www.youtube.com/watch?v=qECBfsDhPqc;