LUTY - ćwiczenia sprawności manualnej, percepcji i pamięci słuchowej, rozwijające logiczne myślenie;
Ćwiczenia sprawności manualnej :
- chwytanie całą dłonią przedmiotów: chwytanie małych przedmiotów palcami; otwieranie i zamykanie pudełek; wkładanie przedmiotów do pudełka i wyjmowanie bez patrzenia (zamiast pudełka można wykorzystać kocyk, chustę itp.); zaciskanie i otwieranie dłoni, gniecenie gąbki; zabawy konstrukcyjne - układanie klocków pionowo i poziomo;
- ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo - ruchową: trzymanie i przekładanie z ręki do ręki wybranego przedmiotu - można wykonywać w rytm dowolnej muzyki;
- zabawa - chwytanie drobnych przedmiotów z podłogi na przerwę w muzyce; porządkowanie zabawek według jednej lub dwóch cech (koloru, rodzaju) np.: tu klocki czerwone, tu samochody czerwone, tu misie itp.;
- zabawa „Wyszukaj obrazek”, o którym opowiada rodzic ( można wykorzystać książeczki, gazety) itp.;
- zabawa - na łyżkę lub łyżeczkę kładziemy mały przedmiot - dziecko chodzi z łyżką/łyżeczką, którą trzyma w prawej ręce, a następnie w lewej, wzdłuż prostej linii;
- zabawa „Liczymy klocki” (lub inne przedmioty), określanie, ile ich jest;
Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej:
- zabawa z zamkniętymi oczami: wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia - określanie co słyszy?
- zabawa „Rozpoznaj przedmiot ukryty w pudełku”- potrząsamy pudełko, a dziecko odgaduje, co się w nim znajduje?
- zabawa ortofoniczna - naśladowanie głosów zwierząt, dzielenie nazwy zwierząt na sylaby, głoski;
- zabawa - rodzic wyklaskuje rytm, a dziecko powtarza, następnie zmiana;
Ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie:
- zabawa „Co trzeba zrobić, by……? : np.: upiec chleb?, by…wyrosła roślina? itp.;
- zabawa - rodzic przedstawia minę, a dziecko mówi, w jakie sytuacji rodzic ma np.: minę smutną, wesołą, złą itp.;
- zabawa - wyszukiwanie przedmiotów, o których rodzic opowiada;
Ćwiczenia orientacji w przestrzennej:
- ćwiczenia z rodzicem: stań przede mną, stań za mną, idź do przodu, idź do tyłu, rób to co ja;
- zabawa - układanie przedmiotów na podłodze zgodnie z poleceniem rodzica;
- zabawa rytmiczno - ruchowa „Pingwin”;
Ćwiczenia sprawności manualnej:
- trzymanie łyżki w ręku i przekładanie np. klocków z miejsca na miejsce albo układanie na tacy bez pomocy drugiej ręki;
- zabawa z zamkniętymi oczami: przed dzieckiem leżą różnorodne przedmioty, za pomocą dotyku odgaduje jaki to jest przedmiot?;
- ugniatanie gazety prawą ręką, następnie lewą ręką; rzucanie kulek do pojemnika prawą i lewą ręką, podrzucanie kulek do góry i łapanie;
- zabawa w deszczyk - delikatne stukanie palcami w blat, podłogę….;
- lepienie kulek z plasteliny i liczenie ich w dostępnym zakresie;
- nauka wiązania sznurowadeł;
Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo - ruchową:
- zabawa - dobieranie par takich samych przedmiotów; oglądanie dowolnych obrazków i wypowiadanie się na ich temat;
- składanie obrazków z części - 4 lub więcej według możliwości dzieci (można wykorzystać gazetę lub rodzic sam rysuje i tnie kartkę na części);
- zabawa „Co tu się zmieniło? np. ustawiamy obok siebie 3, 4 przedmioty - dziecko zamyka oczy, w tym czasie chowamy lub przestawiamy jeden przedmiot, dziecko otwiera oczy i zgaduje;
- zabawa przy muzyce disco: przyczepiamy kartkę na ścianie, na przerwę w muzyce najpierw rysuje dziecko, potem rodzic na zmianę;
Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej:
- zabawa: rodzic pokazuje przedmiot: dziecko dzieli nazwę na sylaby lub głoski;
- zabawa : dziecko rozpoznaje dźwięki charakterystyczne dla różnych przedmiotów (gromadzimy po dwa przedmioty z papieru, szkła, metalu, plastiku), dziecko się odwraca, a rodzic uderza przedmiot o przedmiot np. ze szkła, następnie dziecko odgaduje dźwięk;
- zabawa : rodzic wymienia kolejno pojazdy, a dziecko naśladuje głos i poruszanie się pojazdów;
- zabawa przy piosence: śpiewamy piosenkę „Maszeruje wiosna” dziecko rytmicznie chodzi, może klaskać w dłonie, podnosić wysoko kolana;
Ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie:
- zabawa „Co nie pasuje” - spośród czterech obrazków lub przedmiotów dziecko wybiera ten, który nie pasuje do pozostałych - aby to zrobić, dziecko musi najpierw wywnioskować, jaką kategorię reprezentuje większość obrazków lub przedmiotów np.: (szklanka, kubek, dzbanek to naczynia, a rodzic kładzie jeszcze np. książkę i dziecko mówi, że książka nie pasuje itd.);
- zabawa: rodzic przygotowuje kolorowe kartki lub pisze na kartkach nazwy kolorów: biały, czarny, czerwony, zielony; dziecko losuje kartkę z kolorami, wymyśla najwięcej rzeczy, które mogą być wyłącznie w wylosowanym kolorze np.: zielony - trawa, młode liście wiśni, świerszcz, ... czerwony - krew, płatki maku, ... czarny - węgiel, smoła; ... biały - śnieg, śnieżynka, niedźwiedź polarny itp.;
Ćwiczenia orientacji w przestrzeni i kierunkowej:
- poruszanie przez dziecko częścią ciała, o której mówi rodzic;
- chodzenie i nazywanie kierunku: idę do przodu, do tyłu, skaczę w bok, do przodu, do tyłu, skaczę na jednej nodze - do przodu, do tyłu itp.;
- zabawa w lustro: dziecko powtarza ruchy, miny drugiej osoby;
Zapraszam do wspólnej zabawy dzieci i rodziców:
- zabawa taneczna - https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA
- pląs "Pingwin" - https://www.youtube.com/watch?v=qECBfsDhPqc
- samolot z papieru - https://www.youtube.com/watch?v=InBZ2ySQAWk-