Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

LUTY -  ćwiczenia sprawności manualnej, percepcji i pamięci słuchowej, rozwijające logiczne myślenie;

 Ćwiczenia sprawności manualnej :

  • chwytanie całą dłonią przedmiotów: chwytanie małych przedmiotów palcami; otwieranie i zamykanie pudełek; wkładanie przedmiotów do pudełka i wyjmowanie bez patrzenia (zamiast pudełka można wykorzystać kocyk, chustę itp.); zaciskanie i otwieranie dłoni, gniecenie gąbki; zabawy konstrukcyjne - układanie klocków pionowo i poziomo;
  • ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo - ruchową: trzymanie i przekładanie z ręki do ręki wybranego przedmiotu - można wykonywać w rytm dowolnej muzyki;
  • zabawa - chwytanie drobnych przedmiotów z podłogi na przerwę w muzyce; porządkowanie zabawek według jednej lub dwóch cech (koloru, rodzaju) np.: tu klocki czerwone, tu samochody czerwone, tu misie itp.;
  • zabawa „Wyszukaj obrazek”, o którym opowiada rodzic ( można wykorzystać książeczki, gazety) itp.;
  • zabawa - na łyżkę lub łyżeczkę kładziemy mały przedmiot - dziecko chodzi z łyżką/łyżeczką, którą trzyma w prawej ręce, a następnie w lewej, wzdłuż prostej linii;
  • zabawa „Liczymy klocki” (lub inne przedmioty), określanie, ile ich jest;

Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej:

  • zabawa z zamkniętymi oczami: wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia - określanie co słyszy?
  • zabawa „Rozpoznaj przedmiot ukryty w pudełku”- potrząsamy pudełko, a dziecko odgaduje, co się w nim znajduje?
  • zabawa ortofoniczna - naśladowanie głosów zwierząt, dzielenie nazwy zwierząt na sylaby, głoski;
  • zabawa - rodzic wyklaskuje rytm, a dziecko powtarza, następnie zmiana;

Ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie:

  • zabawa „Co trzeba zrobić, by……? : np.: upiec chleb?, by…wyrosła roślina? itp.;
  • zabawa - rodzic przedstawia minę, a dziecko mówi, w jakie sytuacji rodzic ma np.: minę smutną, wesołą, złą itp.;
  • zabawa - wyszukiwanie przedmiotów, o których rodzic opowiada;

Ćwiczenia orientacji w przestrzennej:

  • ćwiczenia z rodzicem: stań przede mną, stań za mną, idź do przodu, idź do tyłu, rób to co ja;
  • zabawa - układanie przedmiotów na podłodze zgodnie z poleceniem rodzica;
  • zabawa rytmiczno - ruchowa „Pingwin”;

Ćwiczenia sprawności manualnej:

  • trzymanie łyżki w ręku i przekładanie np. klocków z miejsca na miejsce albo układanie na tacy bez pomocy drugiej ręki;
  • zabawa z zamkniętymi oczami: przed dzieckiem leżą różnorodne przedmioty, za pomocą dotyku odgaduje jaki to jest przedmiot?;
  • ugniatanie gazety prawą ręką, następnie lewą ręką; rzucanie kulek do pojemnika prawą i lewą ręką, podrzucanie kulek do góry i łapanie;
  • zabawa w deszczyk - delikatne stukanie palcami w blat, podłogę….;
  • lepienie kulek z plasteliny i liczenie ich w dostępnym zakresie;
  • nauka wiązania sznurowadeł;

Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo - ruchową:

  • zabawa - dobieranie par takich samych przedmiotów; oglądanie dowolnych obrazków i wypowiadanie się na ich temat;
  • składanie obrazków z części - 4 lub więcej według możliwości dzieci (można wykorzystać gazetę lub rodzic sam rysuje i tnie kartkę na części);
  • zabawa „Co tu się zmieniło? np. ustawiamy obok siebie 3, 4 przedmioty - dziecko zamyka oczy, w tym czasie chowamy lub przestawiamy jeden przedmiot, dziecko otwiera oczy i zgaduje;
  • zabawa przy muzyce disco: przyczepiamy kartkę na ścianie, na przerwę w muzyce najpierw rysuje dziecko, potem rodzic na zmianę;

Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej:

  • zabawa: rodzic pokazuje przedmiot: dziecko dzieli nazwę na sylaby lub głoski;
  • zabawa : dziecko rozpoznaje dźwięki charakterystyczne dla różnych przedmiotów (gromadzimy po dwa przedmioty z papieru, szkła, metalu, plastiku), dziecko się odwraca, a rodzic uderza przedmiot o przedmiot np. ze szkła, następnie dziecko odgaduje dźwięk;
  • zabawa : rodzic wymienia kolejno pojazdy, a dziecko naśladuje głos i poruszanie się pojazdów;
  • zabawa przy piosence: śpiewamy piosenkę „Maszeruje wiosna” dziecko rytmicznie chodzi, może klaskać w dłonie, podnosić wysoko kolana;

Ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie:

  • zabawa „Co nie pasuje” - spośród czterech obrazków lub przedmiotów dziecko wybiera ten, który nie pasuje do pozostałych - aby to zrobić, dziecko musi najpierw wywnioskować, jaką kategorię reprezentuje większość obrazków lub przedmiotów np.: (szklanka, kubek, dzbanek to naczynia, a rodzic kładzie jeszcze np. książkę i dziecko mówi, że książka nie pasuje itd.);
  • zabawa: rodzic przygotowuje kolorowe kartki lub pisze na kartkach  nazwy kolorów: biały, czarny, czerwony, zielony; dziecko losuje kartkę z kolorami, wymyśla najwięcej rzeczy, które mogą być wyłącznie w wylosowanym kolorze np.: zielony - trawa, młode liście wiśni, świerszcz, ... czerwony - krew, płatki maku, ... czarny - węgiel, smoła; ... biały - śnieg, śnieżynka, niedźwiedź polarny itp.;

Ćwiczenia orientacji w przestrzeni i kierunkowej:

  • poruszanie przez dziecko częścią ciała, o której mówi rodzic;       
  • chodzenie i nazywanie kierunku: idę do przodu, do tyłu, skaczę w bok, do przodu, do tyłu, skaczę na jednej nodze - do przodu, do tyłu itp.;
  • zabawa w lustro: dziecko powtarza ruchy, miny drugiej osoby;   

Zapraszam do wspólnej zabawy dzieci i rodziców: