STYCZEŃ - ćwiczenia sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo - ruchowej
Ćwiczenia sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo - ruchowej:
- dziecko powtarza za rodzicem wierszyk z równoczesnym nazywaniem poszczególnych palców: ten pierwszy – to dziadziuś, a obok – babunia, największy to tatuś, a przy nim mamunia; a to jest – dziecinka mała! Tralalala la, la; a to jest – moja rączka cała! Tralalala la, la;
- dziecko obrysowuje swoją dłoń na kartce papieru, wycina narysowaną dłoń, następnie, rodzic wpisuje na każdym palcu imiona członków rodziny najbliższych i dalszych;
- zabawa „ Utrwalanie imion” - rodzic odwraca narysowaną dłoń, dziecko wskazuje jakiś palec. Starsze dziecko odczytuje imię, wymienia głoski w nazwie imienia. Młodsze dziecko dzieląc imię na sylaby klaszcze w dłonie, podskakuje, stuka palcami w stół, tupie nogą itp.;
Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną:
- zabawa ruchowa „Poruszam się jak ….? - rodzic mówi np. poruszasz się jak piłka, zając, kot, piłka, słoń itp.
- zapraszam dzieci do utrwalenie pojęć prawa, lewa, góra, dół przy piosence „Prawa Lewa”
https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM
Ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie:
- „Magiczna siła” - płytkie pudełko wypełnij piaskiem (tak, aby zakryło dno) i włóż do niego jeden magnes; a teraz drugim magnesem, umieszczonym od spodu pudełka, wprowadzaj w ruch ten, który znajduje się w piasku, w ten sposób możecie tworzyć w piasku labirynty, mozaiki i inne ślady;
Ćwiczenia analizy głoskowej i słuchu fonematycznego:
- zabawa - dziecko dobiera do pary słowa rozpoczynające się na podaną głoskę np. (oko - ołówek, mucha - motyl, dzik - dzięcioł, cytryna - cebula itp.);